Open brief aan Leterme en Keulen

Het “nieuws” over het Overijsese Meldpunt voor Taalklachten klonk mij achterhaald en achterbaks. (Sinds maanden werkt dit Meldpunt onder meer via het tweemaandelijks algemeen-cultureel tijdschrift Spoorslag.) Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de anti-Vlaamse hetze – zie Overijsese gemeenteraad van april 2008 met interpellatie door baron del Marmol – een tweede rondje wil lopen.
Neem a.u.b. ten behoeve van Vlaanderen en uw open, kritische burgers niet klakkeloos de scheefgetrokken Franstalige versie over van Union Francophone – op Vlaams-Brabants grondgebied agerend! -, Le Soir, La Dernière Heure, de webstek van FDF, RTL, La Libre Belgique,…

Mogen wij Vlamingen niet beleefd vragen dat men in Vlaanderen geen Frans en Engels gebruikt? Waarom moet u op dit vlak met “de grondwet” schermen? Vindt u het echt gepast dat een Belgische en een Vlaamse excellentie dreigende taal spreekt naar de Overijsenaren, nu voor de zoveelste keer blijkt dat de haatcampagne uitgaat van Franstaligen die geen eerbied opbrengen voor taalwet, grondwet, taalgrens of cultuurgemeenschap?

Ik ben zwaar ontgoocheld zulke woorden uit de mond van Vlaamse bestuurders te moeten horen. Als voorzitter van Haviko protesteer ik met klem tegen zulke vernederende taal voor bewuste burgers, die recht hebben op goed bestuur. En met de niet-splitsing van B-H-V al veertig jaar wachten op een signaal van goed Vlaams bestuur, op de grondige bescherming van hun eigen identiteit op eigen terrein. Laat Vlaams-Brabant nu eindelijk een provincie zijn zoals de negen andere.

In de hoop dat u uw vernederende terechtwijzing van ons, Vlamingen uit Vlaams-Brabant, terugneemt, groet ik u

Met de meeste achting.

Francis Stroobants – Voorzitter Halle-Vilvoorde Komitee
Vronenberglaan 21